Gipopdracht 5BV
Mini-Gip
5BV
Schooljaar 2019
MINI-GIP
Onderzoek, beargumenteer en verdiep je in Hegels filosofische visie over het einde van de kunst.
(Hiervoor zit je in groepjes van 3 samen met de lln van het Xaverius).
Zoek een link tussen Hegels filosofie met kunstenaars (of kunstwerken) die volgens jou verwant zijn
aan zijn gedachtengang.
aan zijn gedachtengang.
Je kan hiervoor kiezen uit verschillende kunstdisciplines, zoals: fotografie, film, theater, mode,
literatuur, body-art, publiciteit, schilderkunst, beeldhouwkunst, muziek, grafische kunsten, land art,
poëzie, …of je kan je inspiratie halen uit een specifiek werk,
literatuur, body-art, publiciteit, schilderkunst, beeldhouwkunst, muziek, grafische kunsten, land art,
poëzie, …of je kan je inspiratie halen uit een specifiek werk,
Schrijf een inleiding waarin je je gemaakte keuzes motiveert e.a….
Zoek in wat je schriftelijk verwerkt hebt naar een boeiende invalshoek of vraagstelling, idee of
sterk beeld. Neem dit als uitgangspunt voor het ontwikkelen en uitwerken van een beeldend werk.
Gezamenlijke brainstorming met de leerlingen van je groepje (= niet verplicht) maar kan zinvol zijn.
sterk beeld. Neem dit als uitgangspunt voor het ontwikkelen en uitwerken van een beeldend werk.
Gezamenlijke brainstorming met de leerlingen van je groepje (= niet verplicht) maar kan zinvol zijn.
Denk na over hoe je je werk de gewenste inhoud en vorm geeft in een boeiende beeldtaal.
Realisatie: vrije keuze in materiaal en techniek.
De neerslag (alle notities, schetsen, ontwerptekeningen, foto’s,... enz.) van gans het werkproces
vindt plaats in een werkboek (logboek).
vindt plaats in een werkboek (logboek).
nota’s:
Hegels visie was dat alles met tijd en ruimte gebonden was. Misschien boeiend dus om hier gebruik
van te maken.
van te maken.
Je project kan bestaan uit meerdere werken en/of kunstdisciplines.
OVERZICHT WERKPERIODE:
16/01 13u: Bezoek MHKA James Lee Byars voor een lezing tussen 13u en 14u en een rondleiding
tussen 14u en 16u00. Bezoek aan het Fomu is mogelijk hierna maar niet verplicht.
tussen 14u en 16u00. Bezoek aan het Fomu is mogelijk hierna maar niet verplicht.
20/02 13u : Filosoferen met de leerlingen van het Xaveriusinstituut . Locatie: de Kunsthumaniora
04/02 t/m 27/03: Uitwerken van de beeldende opdracht + neerslag van je proces in je
logboek (al dan wel of niet in samenwerking met de leerlingen uit je groepje).
logboek (al dan wel of niet in samenwerking met de leerlingen uit je groepje).
Datum presentatie volgt nog.
Gedurende het gehele proces kan er via een blog communicatie plaatsvinden met
de leerlingen van het Xaveriusinstituut. D.w.z. ideeën uitwisselen, feedback vragen etc...
de leerlingen van het Xaveriusinstituut. D.w.z. ideeën uitwisselen, feedback vragen etc...
Puntenverdeling:
* Voorbereidend onderzoek schriftelijk en beeldend onderzoek / 60
* Presentatie & realisatie /40
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen